Ad. 2. Uit een tussentijdse analyse en inventarisatie zijn de volgende onderwerpen naar voren gekomen die voor het borgen van de begrotingsrechtmatigheid van Duo+ nog in de begroting 2021 van Duo+ opgenomen moeten worden.
a. Communicatiemedewerker. Bedrijfsvoering/Staf (budgettair neutraal
Binnen Duo+ is een communicatiemedewerker elders gedetacheerd en tegelijkertijd is een communicatiemedewerker ingehuurd
b. Kosten personeel en organisatie. Bedrijfsvoering (€ 98.000, in 2021 op te vangen binnen Bedrijfsvoering)
Door Duo+ worden jaarlijks uitgaven gedaan voor de abonnementen/lidmaatschappen van de DUO-gemeenten. Dit jaar is reeds € 98.000 uitgegeven voor “werken in het westen”, abonnement HR 21 en de vacaturebank. Voor deze kosten heeft Duo+ geen budget meegekregen. Deze kosten leiden ook al jaren tot een overschrijding op de budgetten binnen het team Personeel en Organisatie. Hier moet een structurele oplossing voor komen. Vandaar dat het bedrag ad € 98.000 in deze begrotingswijziging opgevoerd wordt met een structureel karakter. Getracht zal worden om deze kosten in 2021 op te vangen binnen de salarislasten van Bedrijfsvoering. Dit is mogelijk omdat er moeilijk opvulbare vacatures zijn.
c. Kosten vergaderapparatuur. Bedrijfsvoering/Staf (€ 15.000, budgettair neutraal)
De vergaderruimten in de gemeentehuizen zijn voorzien van moderne vergaderapparatuur. Dit in verband met het thuiswerken en het efficiënter kunnen vergaderen vanaf verschillende locaties. De kosten voor deze apparatuur bedragen € 15.000. Deze kosten kunnen worden gedekt door de post dienstreizen te verlagen. In verband met het thuiswerken wordt op deze post het equivalent van de kosten van de vergaderapparatuur niet uitgegeven dit jaar.
d. Uitbreiding van de licenties voor de applicatie Tangelo. Bedrijfsvoering/Staf (€ 7.500)
De applicatie Tangelo wordt met name voor de P en C producten ingezet. Als gevolg hiervan is gebleken dat voor het efficiënt inzetten van deze applicatie meer licenties nodig zijn dan van te voren ingeschat was. De kosten van deze uitbreiding bedragen € 7.500.
e. Inhuur medewerker voor vervanging bij zwangerschapsverlof. Budger (budgettair neutraal)
De van het UWV ontvangen gelden ad € 50.000 voor een medewerkster die met zwangerschapsverlof gaat zullen worden ingezet voor de vervanging van deze medewerkster door middel van inhuur.
f. Verhogen budget (€ 43.000) en Voorziening frictiekosten (Burger) (€ 56.130) (totaal € 99.130)
Met een medewerker van Duo+ is een Vaststellingsovereenkomst afgesloten. Het bestuur van Duo+ is hiervan al eerder in kennis gesteld. Deze overeenkomst houdt onder ander in dat Duo+ voor een bepaalde periode, die over het jaar heen gaat, een vergoeding moet betalen aan een bureau waar de medewerker ondergebracht wordt. Deze kosten worden vanaf 1 januari 2022 ingeschat op ruim € 56.000. Deze kosten moeten conform de regelgeving worden opgenomen in een voorziening. De kosten voor het ophogen van de voorzieningen komen in zijn geheel ten laste van het dienstjaar 2021. Daarnaast worden dit jaar ook nog kosten gemaakt die hoger zijn dan de vrijvallende salarislasten van de betreffende medewerker. Deze extra kosten bedragen € 43.000.
g. Vrijval kosten woon-/werkverkeer. Bedrijfsvoering/Staf, Buurt en Burger (-€ 40.000)
Als gevolg van de Coronacrisis worden er veel minder kosten gedeclareerd voor het woon/verkeer dan hetgeen
begroot is. Daartegenover krijgen de medewerkers voor het thuiswerken een dagelijkse vergoeding. De totale
kosten van de thuiswerkvergoeding zijn echter lager dan de bespaarde kosten. Ingeschat is dat de besparing op
jaarbasis ongeveer €40.000 is. Dit bedrag wordt in mindering gebracht op de gemeentelijke bijdragen conform
de vigerende verdeelsleutel.
h. kosten algemeen secretaris medezeggenschap (€ 33.000, op te vangen binnen de Staf)
Besloten is dat voor de medenzeggenschap binnen Duo+ een algemeen secretaris aan gesteld zal worden. In de begroting 2022 van Duo+ en van de DUO-gemeenten wordt daar budget voor beschikbaar gesteld. Dit jaar is de dekking van de kosten nog niet afdoende geregeld. Conform de afspraken over de verdeling van de kosten en gelet op de geschatte kosten voor dit jaar (ongeveer € 33.000) wordt getracht op te vangen binnen de Staf. Dit is mogelijk omdat de kosten van representatie lager zijn alsgevolg van Corona.